lördag 8 december 2012

Kniv mot strupen

Nu tänkte jag berätta en sak som hände mig och min kompis när jag var 19 år. Detta hände i en förort till Stockholm. Året var 1995, jag och min kompis var på väg hem från en 20-års fest. Vi lämnade festen i villan sent på kvällen. Vi skulle ta pendeltåget hem. När vi gått en bit så möter vi två killar som är lite yngre än oss. Vi går förbi dom, men då vänder en av killarna sig om och säger till mig och min kompis: Pengarna! Jag förstår först inte vad han menar, utan jag går vidare. Men min kompis stannar till, och då drar ena killen upp en kniv, och tar tag i min kompis och håller fast honom. Då hade jag hunnit gå cirka 50 meter ifrån dom, men får då vända om till min kompis. När jag kommer fram till killen med kniven, så släpper han min kompis och tar tag i mig istället. Han tar kniven och sträcker  upp den vid min strupe. Jag nästan skakade av skräck! Har aldrig varit så rädd förut.frågar killen med kniven mig: Är du rädd eller?  Den mest dumma fråga jag någonsin har fått. Jag minns inte vad jag svarade. Sen frågar han om jag har pengar. Men jag har faktiskt inga pengar på mig, så han frågar istället efter att få se på min klocka. Jag visar upp min klocka och killarna tittar på den och säger: Den vill vi ha! Min kompis hade heller inga pengar på sig, men han hade också en klocka, men den dög inte för killarna, så han fick behålla den. Ena killen säger till oss: Om ni berättar det här för någon så dödar vi er! När jag gav killarna min klocka så fick vi gå sen. Ja, de här var en skräckhistoria ur det verkliga livet. Jag är glad än idag att jag bara förlorade min klocka den kvällen.

1 kommentar:

Jesus ska komma tillbaka

Idag är det Kristi himmelfärdsdagen och Jesus ska komma tillbaka till oss människor här på jorden. Ingen vet när, förutom Gud fadern själv. ...